|
Definisi sahabat
Berbagai pendapat mengenai definisi sahabat telah
dikemukakan. Ada pendapat yang mengatakan: "Barangsiapa yang
bersahabat dengan Nabi saw. atau melihatnya daripada
orang-orang Islam, maka ia adalah daripada para sahabatnya."
Definisi inilah yang dipegang oleh al-Bukhari di dalam
Sahihnya (al-Bukhari, Sahih, v, hlm. 1). Sementara gurunya
Ali bin al-Madini berpendapat: Barangsiapa yang bersahabat
dengan Nabi saw. atau melihatnya, sekalipun satu jam di
siang hari, adalah sahabatnya (Ibid). Manakala al-Zain
al-Iraqi berkata: "Sahabat adalah siapa saja yang berjumpa
dengan Nabi sebagai seorang Muslim, kemudian mati di dalam
Islam." Said bin Musayyab berpendapat: "Barangsiapa yang
tinggal bersama Nabi selama satu tahun atau berperang
bersamanya satu peperangan." Pendapat ini tidak boleh
dilaksanakan karena definisi ini mengeluarkan
sahabat-sahabat yang tinggal kurang daripada satu tahun
bersama Nabi saw. dan sahabat-sahabat yang tidak ikut
berperang bersamanya. Ibn Hajar berkata: "Definisi tersebut
tidak boleh diterima (Ibn Hajr, Fath al-Bari, viii, hlm. 1)
Ibn al-Hajib menceritakan pendapat 'Umru bin Yahya yang
mensyaratkan seorang itu tinggal bersama Nabi saw. dalam
masa yang lama dan "mengambil (hadith) daripadanya (Syarh
al-Fiqh al-'Iraqi, hlm. 4-3). Ada juga pendapat yang
mengatakan: "Sahabat adalah orang Muslim yang melihat Nabi
saw. dalam masa yang pendek (Ibid).
Kedudukan para sahabat
Kedudukan para sahabat dibagi menjadi tiga:
- Sahabat semuanya adil dan mereka adalah para
mujtahid. Ini adalah pendapat Ahlu s-Sunnah wa l-Jama'ah.
- Sahabat seperti orang lain, ada yang adil dan ada
yang fasiq karena mereka dinilai berdasarkan perbuatan
mereka. Justru itu yang baik diberi ganjaran karena
kebaikannya. Sebaliknya yang jahat dibalas dengan
kejahatannya. Ini adalah pendapat mazhab Ahlu l-Bait
Rasulullah saw./Syi'ah/Imam Dua belas.
- Semua sahabat adalah kafir --semoga dijauhi Allah--
ini adalah pendapat Khawarij yang terkeluar daripada
Islam.
II
Dikemukakan dibawah ini lima hadis daripada Sahih
al-Bukhari (Al-Bukhari, Sahih, (Arabic-English), by Dr.
Muhammad Muhammad Muhsin Khan, Islamic University, Medina
al-Munawwara, Kazi Publications, Chicago, USA 1987, jilid
viii, hlm. 378-384 (Kitab ar-Riqaq, bab fi l-Haudh) dan enam
hadis dari Sahih Muslim Muslim, Sahih, edisi Muhammad Fuad
'Abdu l-Baqi, Cairo, 1339H, jilid iv, hlm. 1793-1800 (Kitab
al-Fadha'il, bab Ithbat Haudhi n-Nabi saw. yang berkaitan
dengan topik kajian:
Terjemahan hadis-hadis dari Sahih al-Bukhari
- Hadis no. 578. Daripada Abdullah bahwa Nabi saw.
bersabda: Aku akan mendahului kamu di Haudh dan sebagian
daripada kamu akan dibawa di hadapanku. Kemudian mereka
akan dipisahkan jauh daripadaku. Aku akan bersabda: wahai
Tuhanku! Mereka itu adalah para sahabatku (ashabi). Maka
dijawab: Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang
dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka
(inna-ka la tadri ma ahdathu ba'da-ka)
- Hadis no. 584. Daripada Anas daripada Nabi saw.
bersabda: Sebagian daripada sahabatku akan datang
kepadaku di Haudh (Sungai/Kolam Susu) sehingga aku
mengenali mereka, lantas mereka dibawa jauh daripadaku.
Kemudian aku akan bersabda: Para sahabatku (ashabi)! Maka
dia (Malaikat) berkata: Anda tidak mengetahui apa yang
lakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka
(inna-ka la adri ma ahdathu ba'da-ka)
- Hadis no. 585. Abu Hazim daripada Sahl bin Sa'd
daripada Nabi saw., Nabi saw. bersabda: Aku akan
mendahului kamu di Haudh. Dan siapa yang akan melaluinya
akan meminumnya. Dan siapa yang meminumnya tidak akan
dahaga selama-lamanya. Akan datang kepadaku beberapa
orang yang aku kenali, dan mereka juga mengenaliku.
Kemudian dihalang di antaraku dan mereka. Abu Hazim
berkata: Nu'man bin Abi 'iyasy berkata selepas
mendengarku: Adakah anda telah mendengar sedemikian
daripada Sahl? Aku menjawab: Ya. Aku naik saksi bahwa aku
telah mendengar Abu Sa 'id al-Khudri berkata perkara yang
sama, malah dia menambah: Nabi saw. bersabda: Aku akan
bersabda: mereka itu adalah daripadaku (ashabi). Maka
dijawab: "Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang
dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka.
Aku akan bersabda: Jauh! Jauh! (daripada rahmat Allah)/ke
Neraka mereka yang telah mengubah/menukarkan (hukum Allah
dan Sunnahku) selepasku (suhqan suhqan li-man ghayyara
ba'di)"
- Abu Hurairah berkata bahwa Rasulullah saw. bersabda:
Sekumpulan daripada para sahabatku akan datang kepadaku
di Hari Kiamat. kemudian mereka akan diusir jauh dari
Haudh. Maka aku akan bersabda: Wahai Tuhanku! Mereka itu
adalah para sahabatku (ashabi). Dijawab: Sesungguhnya
anda tidak mengetahui apa yang mereka lakukan selepas
anda meninggalkan mereka (inna-ka la 'ilma la-ka bima
ahdathu ba'da-ka)Sesungguhnya mereka telah menjadi
kafir-murtad kebelakang (irtaddu 'ala a'qabi-bi-himu
l-Qahqariyy)
- Hadis no. 586. Daripada Ibn Musayyab bahwa Nabi saw.
bersabda: Sebagian daripada para sahabatku akan
mendatangiku di Haudh, dan mereka akan dipisahkan dari
Haudh. Maka aku berkata: Wahai Tuhanku! Mereka adalah
para sahabatku (ashabi), maka akan dijawab: Sesungguhnya
anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka
selepas anda meninggalkan mereka. Sesungguhnya mereka
telah menjadi kafir-murtad ke belakang selepas anda
meninggalkan mereka (inna-hum irtaddu ba 'da-ka 'ala
Adbari-ka l-Qahqariyy)
- Hadis no. 587. Daripada Abu Hurairah bahwa Nabi
saw.bersabda: Manakala aku sedang tidur, tiba-tiba
sekumpulan (para sahabatku) datang kepadaku. Apabila aku
mengenali mereka, tiba-tiba seorang lelaki (Malaikat)
keluar di antara aku dan mereka. Dia berkata kepada
mereka : Datang kemari. Aku bertanya kepadanya: Ke mana?
Dia menjawab: Ke Neraka, demi Allah. Aku pun bertanya
lagi: Apakah kesalahan mereka? Dia menjawab: Mereka telah
menjadi kafir-murtad selepas kamu meninggalkan mereka
(inna-hum irtaddu ba'da-ka 'ala Adbari-himi l-Qahqariyy).
Justru itu aku tidak melihat mereka selamat melainkan
(beberapa orang saja) sepertilah unta yang
tersesat/terbiar daripada pengembalanya (fala ara-hu
yakhlusu min-hum illa mithlu hamali n-Na' am).
Terjemahan hadis-hadis dari Sahih Muslim
- Hadis no. 26. (2290) Daripada Abi Hazim berkata: Aku
telah mendengar Sahlan berkata: Aku telah mendengar Nabi
saw. bersabda: Aku akan mendahului kamu di Haudh. Siapa
yang melaluinya, dia akan meminumnya. Dan siapa yang
meminumnya, dia tidak akan dahaga selama-lamanya. Akan
datang kepadaku beberapa orang yang aku mengenali mereka
dan mereka mengenaliku (para sahabatku). Kemudian
dipisahkan di antaraku dan mereka. Abu Hazim berkata: Nu
'man bin Abi 'Iyasy telah mendengarnya dan aku telah
memberitahu mereka tentang Hadis ini. Maka dia berkata:
Adakah anda telah mendengar Sahlan berkata sedemikian?
Dia berkata: Ya.
(2291) Dia berkata: Aku naik saksi bahwa aku telah
mendengar Abu Sa'id al-Khudri menambah: Dia berkata:
Sesungguhnya mereka itu adalah daripadaku (inna-hum
min-ni). Dan dijawab: Sesungguhnya anda tidak mengetahui
apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan
mereka (inna-ka la tadri ma ahdathu ba'da-ka). Maka aku
(Nabi saw. bersabda: Jauh !Jauh! (daripada rahmat
Allah)/ke Neraka mereka yang telah mengubah/menukarkan
(hukum Tuhanku dan Sunnahku) selepasku (Suhqan suhqan
li-man baddala ba'di)
- Hadis no. 27 (2293) Dia berkata: Asma' binti Abu Bakr
berkata: Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya aku akan
berada di Haudh sehingga aku melihat mereka yang datang
kepadaku dikalangan kamu (man yaridu 'alayya min-kum).
Dan mereka akan ditarik dengan pantas (daripadaku), maka
aku akan bersabda: Wahai Tuhanku!Mereka itu daripada
(para sahabat)ku dan daripada umatku. Dijawab: Tidakkah
anda merasai/menyadari apa yang dilakukan oleh mereka
selepas anda meninggalkan mereka (amma sya'arta ma 'amilu
ba'da-ka)? Demi Allah, mereka senantiasa mengundur ke
belakang (kembali kepada kekafiran) selepas anda
meninggalkan mereka (Wa Llahi!Ma barihu ba'da-ka yarji'un
'ala a'qabi-him) Dia berkata: Ibn Abi Mulaikah berkata:
"Wahai Tuhanku!Sesungguhnya kami memohon perlindungan
daripadaMu supaya kami tidak mengundur ke belakang
(kembali kepada kekafiran) atau kami difitnahkan tentang
agama kami"
- Hadis no. 28. (2294) Daripada 'Aisyah berkata: Aku
telah mendengar Nabi saw. bersabda ketika beliau berada
di kalangan para sahabatnya (ashabi-hi): Aku akan
menunggu mereka di kalangan kamu yang akan datang
kepadaku. Demi Allah! Mereka akan ditarik dengan pantas
dariku. Maka aku akan bersabda: Wahai Tuhanku! Mereka
adalah daripada (para sahabat)ku dan daripada umatku.
Dijawab: Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang
dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka
(inna-ka la tadri ma 'amilu ba'da-ka). Mereka sentiasa
mengundur ke belakang (kembali kepada kekafiran) (Ma zalu
yarji'un 'ala a'qabi-him)
- Hadis no. 29 (2295) Daripada Abdullah bin Rafi';
Maula Ummi Salmah; isteri Nabi saw. Rasulullah saw.
bersabda: Sesungguhnya aku akan mendahului kamu di Haudh.
Tidak seorang daripada kamu (para sahabatku) akan datang
kepadaku sehingga dia akan dihalau/diusir daripadaku
(fa-yudhabbu 'anni) sebagaimana dihalau/diusir unta yang
tersesat (ka-ma yudhabbu l-Ba'iru dh-Dhallu). Aku akan
bersabda: apakah salahnya? Dijawab: Sesungguhnya anda
tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas
anda meninggalkan mereka (inna-ka la tadri ma ahdathu
ba'da-ka). Maka aku bersabda: Jauh! (daripada rahmat
Allah) (suhqan).
- Hadis no. 32(2297) Daripada Abdillah, Rasulullah saw.
bersabda: Aku akan mendahului kamu di Haudh. Dan aku
akan bertelagah dengan mereka (aqwaman). Kemudian aku
akan menguasai mereka. Maka aku bersabda: Wahai Tuhanku!
Mereka itu adalah para sahabatku. Mereka itu adalah para
sahabatku (Ya Rabb!Ashabi, ashabi). Lantas dijawab:
Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan
oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka (inna-ka la
tadri ma ahdathu ba'da-ka)
- Hadis no. 40. (2304) Daripada Anas bin Malik bahwa
Nabi saw. bersabda: Akan datang kepadaku di Haudh
beberapa lelaki (rijalun) daripada mereka yang telah
bersahabat denganku (mimman sahabani) sehingga aku
melihat mereka diangkat kepadaku. Kemudian mereka
dipisahkan daripadaku. Maka aku akan bersabda: Wahai
Tuhanku! Mereka adalah para sahabatku. Mereka adalah para
sahabatku (Usaihabi). Akan dijawab kepadaku: Sesungguhnya
anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka
selepas anda meninggalkan mereka (inna-ka la tadri ma
ahdathu ba'da-ka).
Perkataan-perkataan yang penting di dalam hadis-hadis
tersebut
Daripada hadis-hadis di atas kita dapati al-Bukhari telah
menyebut perkataan:
- Ashabi (para sahabatku) secara literal
sebanyak empat kali
- Inna-ka la tadri/la 'ilma la-ka ma ahdathu ba'da-ka
(Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan
(ahdathu) oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka)
sebanyak tiga kali. Perkataan ahdathu berarti mereka
telah melakukan bid'ah-bid'ah/inovasi yang menyalahi
al-Qur'an dan Sunnah nabi saw..
- Inna-hum Irtaddu (Sesungguhnya mereka telah menjadi
kafir-murtad) sebanyak empat kali.
- Suhqan suhqan li-man gyayara ba'di [Jauh! Jauh!
(daripada rahmat Allah) /ke Nerakalah mereka yang telah
mengubah/menukarkan-hukum Tuhanku dan Sunnahku-
selepasku] satu kali. perkataan "Ghayyara" berarti
mengubah/ menukarkan hukum Allah dan Sunnah Nabi-Nya.
- Fala arahu yakhlusu minhum mithlu hamali n-Na'am [Aku
tidak fikir mereka terselamat melainkan (beberapa orang
saja) sepertilah unta yang tersesat/terbiar daripada
pengembalanya] satu kali.
Sementara Muslim telah menyebut perkataan:
- Ashabi (para sahabatku) secara literal satu
kali.
- Ashabi-hi (para sahabatnya) satu kali,
- Sahaba-ni (bersahabat denganku) satu kali
- Usaihabi (para sahabatku) dua kali.
- Innaka la tadri ma ahdathu ba'da-ka [sesungguhnya
anda tidak mengetahui apa yang dilakukan (ahdathu) oleh
mereka selepas anda meninggalkan mereka] tiga kali.
- Inna-ka la tadri/sya'arta ma 'amilu ba'da-ka
[Sesungguhnya anda tidak mengetahui/menyedari apa yang
dilakukan (ma 'amilu) oleh mereka selepas anda
meninggalkan mereka] tiga kali . Perkataan "Ma 'amilu"
(Apa yang dilakukan oleh mereka) adalah amalan-amalan
yang menyalahi hukum Allah dan Sunnah Nabi-Nya. .
- Ma barihu/Ma zalu Yarji'un 'ala a'qabi-him (mereka
sentiasa kembali kepada kekafiran) dua kali
- Suhqan suhqan li-man baddala ba'di [Jauh! Jauh!
(daripada rahmat Allah)/ ke Nerakalah mereka yang telah
mengganti/ mengubah/ menukar-hukum Tuhanku dan Sunnahku-
selepasku] satu kali. Perkataan "Baddala" berarti
mengganti/mengubah/menukar hukum Allah dan Sunnah
Nabi-Nya.
Justeru itu sebab-sebab mereka menjadi kafir-murtad
menurut al-Bukhari dan Muslim adalah karena mereka:
- Ahdathu = Irtaddu/ yarji'un 'ala a'qabi-him
- 'Amilu = Irtaddu/ yarji'un 'ala a'qabi-him
- Ghayyaru = Irtaddu/ yarji'un 'ala a'qabi-him
- Baddalu = Irtaddu/ yarji'un 'ala a'qabi-him
III
Ini berarti mereka yang telah mengubah hukum-Nya dan
Sunnah Nabi-Nya dilaknati (mal'unin). Lantaran itu sembarang
justifikasi (tabrirat) seperti Maslahah, Masalihu
l-Mursalah, Saddu dh-Dhara'i', Maqasidu sy-Syari'ah', dan
sebagainya bagi mengubah/menukar/menangguh/membatalkan
sebagian hukum Allah dan Sunnah Nabi-Nya adalah bertentangan
dengan al-Qur'an dan Sunnah Nabi saw. Jika mereka terus
melakukan sedemikian, maka mereka bukanlah Ahlu s-Sunnah
Nabi saw., malah mereka adalah Ahli anti Sunnah nabi saw.
Sebab utama yang membawa mereka menjadi kafir-murtad
(Irtaddu/La yazalun yarji'un 'ala a'qabi-him) di dalan
hadis-hadis tersebut adalah karena mereka telah mengubah
sebagian hukum Allah dan Sunnah Nabi-Nya (baddalu wa
ghayyaru) dengan melakukan berbagai bid'ah (ahdathu) dan
amalan-amalan ('amilu) yang menyalahi al-Qur'an dan Sunnah
Nabi saw. Perkara yang sama akan berlaku kepada kita di abad
ini jika kita melakukan perkara yang sama. Menurut
al-Bukhari dan Muslim, hanya sebilangan kecil daripada
mereka terselamat seperti bilangan unta yang
tersesat/terbiar (mithlu hamali n-Na 'am). Justeru itu
konsep keadilan semua para sahabat yang diciptakan oleh Abu
l-Hasan al-Asy'ari (al-Asy'ari, al-Ibanah, cairo, 1958, hlm.
12) dan dijadikan akidah Ahlu s-Sunnah wa l-Jama'ah adalah
bertentangan dengan hadis-hadis tersebut.
Walau bagaimanapun hadis-hadis tersebut adalah bertepatan
dengan firman-Nya di dalam Surah al-Saba' (34): 131 "Dan
sedikit daripada hamba-hambaKu yang bersyukur", firman-Nya
di dalam Surah Yusuf (12): 103 "Dan kebanyakan manusia
bukanlah orang-orang yang beriman, meskipun engkau
harapkan", dan firman-Nya di dalam Surah Sad (38): 24
"Melainkan orang-orang yang beriman, dan beramal salih,
tetapi sedikit (bilangan) mereka" Dia berfirman kepada Nuh
di dalam Surah Hud (11): 40 " Dan tiadalah beriman
bersamanya melainkan sedikit saja." Mukminun adalah sedikit.
Justru itu tidak heranlah jika di kalangan para sahabat ada
yang telah mengubah Sunnah Nabi saw., tidak meridhoi
keputusan yang dibuat oleh Nabi saw. Malah mereka menuduh
beliau melakukannya karena kepentingan diri sendiri dan
bukan karena Allah (swt). Al-Bukhari di dalam Sahihnya,
Jilid IV, hlm. 47 bab al-Sabr 'Ala al-Adha meriwayatkan
bahwa al-A'masy telah memberitahu kami bahwa dia berkata:
"Aku mendengar Syaqiq berkata: "Abdullah berkata: Suatu hari
Nabi saw. telah membagikan-bagikan sesuatu kepada para
sahabatnya sebagaimana biasa dilakukannya. Tiba-tiba seorang
Ansar mengkritiknya seraya berkata: "Sesungguhnya pembagian
ini bukanlah karena Allah (swt). Akupun berkata kepadanya
bahwa aku akan memberitahu Nabi saw. mengenai kata-katanya.
Akupun mendatangi beliau ketika itu beliau berada bersama
para sahabatnya. Lalu aku memberitahukan beliau apa yang
berlaku. Tiba-tiba mukanya berubah dan menjadi marah
sehingga aku menyesal memberitahukannya. Kemudian beliau
bersabda: "Musa disakiti lebih dari itu tetapi beliau
bersabar. "
Perhatikanlah bagaimana perlakuan (ma 'amilu) sahabat
terhadap Nabi saw.! Tidakkah apa yang diucapkan oleh Nabi
saw. itu adalah wahyu? Tidakkah keputusan Nabi saw. itu
harus ditaati? Tetapi mereka tidak mentaatinya karena mereka
tidak mempercayai kemaksuman Nabi saw.. Al-Bukhari di dalam
Sahihnya, Jilid IV, Kitab al-Adab bab Man lam yuwajih al-Nas
bi l-'Itab berkata: "Aisyah berkata: Nabi saw. pernah
melakukan sesuatu kemudian membenarkan para sahabat untuk
melakukannya. Tetapi sebagian para sahabat tidak
melakukannya. Kemudian berita ini sampai kepada Nabi saw.,
maka beliau memberi khutbah memuji Allah kemudian bersabda:
"Kenapa mereka menjauhi dari melakukannya perkara yang aku
melakukannnya. Demi Allah, sesungguhnya aku lebih mengetahui
dari mereka tentang Allah dan lebih takut kepadaNya dari
mereka."
Al-Bukhari juga di dalam Sahihnya Jilid IV, hlm. 49 bab
al-Tabassum wa al-Dhahak (senyum dan ketawa) meriwayatkan
bahwa Anas bin Malik telah memberitahukan kami bahwa dia
berkata: "Aku berjalan bersama Rasulullah saw. di waktu itu
beliau memakai burdah (pakaian) Najrani yang tebal.
Tiba-tiba datang seorang Badwi lalu menarik pakaian Nabi
saw. dengan kuat. " Anas berkata: "Aku melihat kulit leher
Nabi saw. menjadi lebam akibat tarikan kuat yang dilakukan
oleh Badwi tersebut. Kemudian dia (Badwi) berkata: Wahai
Muhammad! Berikan kepadaku sebagian dari harta Allah yang
berada di sisi anda. Maka Nabi saw. berpaling kepadanya dan
ketawa lalu menyuruh sahabatnya supaya memberikan
kepadanya."
Di kalangan mereka ada yang telah menghina Nabi saw.dan
mempersendakan Nabi saw. dengan mengatakan bahwa Nabi saw.
"Sedang meracau" di hadapan Nabi saw." Kitab Allah adalah
cukup dan kami tidak perlu kepada Sunnah Nabi saw."
(al-Bukhari, Sahih, I, hlm. 36; Muslim, Sahih, III, hlm. 69)
"Sunnah Nabi saw. mendatangkan perselisihan dan pertengkaran
kepada Umat [Al-Dhahabi, Tadhkirah al-Huffaz, I, hlm. 3]" "
Mereka telah mengepung dan membakar rumah anak perempuan
Nabi saw.Fatimah (a.s) dan berkata: "Aku akan membakar
kalian sehingga kalian keluar untuk memberi bai'ah kepada
Abu Bakar." [Al-Tabari, Tarikh, III, hlm. 198; Abu-l-Fida,"
Tarikh, I, hlm. 156] merampas Fadak daripada Fatimah (a.s)
yang telah diberikan kepadanya oleh Nabi saw. semasa
hidupnya (Lihat Ahmad bin Tahir al-Baghdadi, Balaghah
al-Nisa', II, hlm. 14; Umar Ridha Kahalah, A'lam al-Nisa',
III, hlm. 208; Ibn Abi al-Hadid, Syarh Nahj al-Balaghah, IV,
hlm. 79, 92), menyakiti hati Fatimah, Ali, al-Hasan dan
al-Husain, karena Rasulullah saw. bersabda "Siapa menyakiti
Fatimah, dia menyakitiku, dan siapa menyakitiku, dia
menyakiti Allah" "Siapa menyakiti Ali, sesungguhnya dia
menyakitiku, dan siapa yang menyakitiku, dia menyakiti
Allah" "al-Hasan dan al-Husain kedua-dua mereka adalah
pemuda Syurga" (al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi' al-Mawaddah,
hlm. 129-131 dan lain-lain).
Mereka telah membakar Sunnah Nabi saw. (Ibn Sa'd,
Tabaqat, V, hlm. 140), "menghalangi orang ramai dari
meriwayatkan Sunnah Nabi saw." [al-Dhahabi, Tadhkirah
al-Huffaz, I, hlm. 7], mengesyaki Nabi saw. sama ada berada
di atas kebenaran atau kebatilan [Muslim, Sahih, IV, hlm.
12, 14; al-Bukhari, Sahih, II, hlm. 111], mengubah sebagian
hukum Allah dan sunnah Nabi saw. (al-Suyuti, Tarikh
al-Khulafa' hlm. 136)
Al-Bukhari meriwayatkan bahwa al-Musayyab berkata: Aku
berjumpa al-Barra' bin 'Azib (r. a), lalu aku berkata:
Alangkah beruntungnya anda karena anda telah bersahabat
(Sahabta) dengan Nabi saw. dan membaiahnya di bawah pokok.
Lantas dia menjawab: Wahai anak saudaraku! Sebenarnya anda
tidak mengetahui apa yang kami lakukan (Ahdathna-hu)
selepasnya (al-Bukari, Sahih, v, hlm. 343 (Hadis no. 488)
Kesemua hadis-hadis tersebut adalah menepati ayat
al-Inqilab firman-Nya di dalam Surah Ali Imran (3): 144:
"Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul, sungguh
telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul apakah jika
dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)?
Barang siapa yang berbalik ke belakang(murtad), maka ia
tidak dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun dan
Allah akan memberi balasan kepada mereka yang bersyukur."
Dan bilangan yang sedikit saja yang "terselamat" adalah
menepati firman-Nya di dalam Surah Saba' (34): 13: "Dan
sedikit sekali dari hamba-hambaku yang berterima kasih. "
Kesimpulan
Kekafiran sebagian besar para sahabat selepas kewafatan
Nabi saw. sebagaimana dicatat oleh al-Bukhari dan Muslim di
dalam Sahih-Sahih mereka amat menakutkan sekali. Dan itu
menyalahi akidah Ahlu s-Sunnah wa l-Jama'ah yang menegaskan
bahwa semua para sahabat adalah adil (kebal). Lantaran itu
mana-mana Muslim sama ada dia seorang yang bergelar sahabat,
tabi'i, mufti, kadi dan kita sendiri, tidak boleh
mengubah/menangguhkan/melanggar/ membatalkan mana-mana hukum
Allah dan Sunnah Nabi-Nya dengan alasan Maqasidu
sy-Syari'ah, Maslahah, dan sebagainya. Karena Allah dan
Rasul-Nya tidak akan meridhai perbuatan tersebut. Firman-Nya
"Tidak ada bagi lelaki mukmin dan perempuan mukminah (hak)
memilih di dalam urusan mereka apabila Allah dan Rasul-Nya
memutuskan urusan itu. Barang siapa yang mendurhakai Allah
dan Rasul-Nya, maka ianya telah sesat dengan kesesatan yang
nyata" (Al-Ahzab(33): 35)
Firman-Nya "Tidak, demi Tuhan, mereka tidak juga beriman
sehingga mereka mengangkat engkau menjadi hakim untuk
mengurus perselisihan di kalangan mereka, kemudian mereka
tiada keberatan di dalam hati mereka menerima keputusan
engkau, dan mereka menerima dengan sebenar-benarnya"
(Al-Nisa' (4): 65) Firman-Nya "Barang siapa yang tidak
menghukum menurut hukum yang diturunkan Allah, maka mereka
itulah orang-orang kafir" (al-Ma 'idah (5): 44) Firman-Nya
"Barang siapa yang tidak menghukum menurut hukum yang
diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim"
(al-Ma 'idah(5): 45) Firman-Nya "Barang siapa yang tidak
menghukum menurut hukum yang diturunkan Allah, maka mereka
itulah orang-orang yang fasiq" (al-Ma'idah (5): 47) Dan
firman-Nya "Barang siapa yang menentang Rasul, sesudah nyata
petunjuk baginya dan mengikut bukan jalan orang-orang
Mukmin, maka kami biarkan dia memimpin dan kami memasukkan
dia ke dalam nereka Jahannam. Itulah sejahat-jahat tempat
kembali" (Al-Nisa '(4);115)
Semoga semua Muslimun dahulu dan sekarang, sama ada
sahabat atau tidak, akan diampun dosa mereka dan dimasukkan
ke Syurga-Nya. Amin.
Date: Sun, 3 Dec 2000 11:15:16+0700
From: "SONYMAN" <sonyman@uk2.net>
Reply-To: is-lam@isnet.org
|